جستجو...

کاربرد کف کاذب در مخابرات و اتاق های سوئیچینگ

در سیستم های مخابراتی باید همانگونه که اطلاعات از مبدا فرستـاده میشـود در مقصد دریافت شـود. سیگنالینگ مبادله اطلاعات بین بخش های مختلف یک شبکه ارتباطی است و طبق تعریف زبانی است که تجهیزات مخابراتی را قادر به برقراری ارتباط می کند. و نظیر سایر زبان ها از لغاتی تشکیل شـده است که دارای معانی مختلف و ابعاد گوناگون می باشـد.

انواع شبکه های مخابراتی

شبکه های مخابراتی کلا به دو بخش انتقال وسوئیچ تقسیم می شود:
سوئیچ ،دستگاهی است که کار مسیر یابی و مسیر دهی را انجام می دهد ودر ضمن وظیفه ثبت charging که همان مدت زمان مکالمه است را برعهده دارد و ضمنا ارائه سرویسهای مختلف اعم از انتظار مکالمه -انتقال مکالمه – نمایشگر شماره تلفن و غیره به عهده سوییچ می باشد.
دستگاه های سویچ و کلیه تجهیزات مخابراتی در اتاق هایی معین و مشخص در مراکز مخابراتی قرارداده می شوند و طراحی و ساخت این اتاق ها باید منطبق بر تعداد و حجم دستگاه ها و همچنین تمناسب جهت نگهداری و کارکرد بهتر این تجهیزات باشد.
بنابراین ساختامان و بنای این اتاق ها و مراکز بسیار مهم هستند و یکی از محصولاتی که در اتاق های مراکز مخابراتی بسیار کاربرد دارد. و طراحی و در نظر گرفتـن آن مهم است ، کف کاذب است . استفاده از کف کاذب در این مراکز مزایای بسیاری دارد.

مزایای استفاده از کف کاذب در مراکز مخابراتی

  • طراح داخلی میتواند با استفاده از کف کاذب چیدمان درستی برای تجهیزات داشته باشد و حتی امکان تغییر چیدمان را هم در آینده خواهد داشت . پانل های کف کاذب مورد استفاده در فضای اتاقهای سوئیچ ممکن است برخی ساده و برخی دیگر پانچدار و یا ، دارای جای عبور کابل و یا جعبه پریز باشند ، که به همین دلیل و با توجه به امکان برداشتن و جابجایی راحت ، میتوان به آسانی در فضا تغییر چیدمان و دکور ایجاد کرد.
  • استفاده از کف کاذب میتواند صرفه جویی در هزینه ها ایجاد کند .البته استفاده از آن با توجه به تمامی مزایایی که دارد، در بلندمدت این امر را نشان می دهد . این مساله در مقایسه با ساختمان هایی که کف سنتی در آنها اجرا شده ، کاملا قابل مشاهده است.
  • در این فضا همچنین میتوان از پانل هایی استفاده کرد که دارای جای عبور کابل هستند. و معمولا این جای عبور کابل ها به گونه ای طراحی شده اند که از زخمی شدن کابل ها جلوگیری می شود. و بصورت محافظت شده ای کابل ها در جای مشخص خود قرار میگیرند. در نقاط لازم هم میتوان از پانل هایی استفاده کرد که جعبه پریز دارند و درون آنها علاوه بر پریز برق ، سوکت های تلفن و یا سوکت های مورد نیاز آن فضا تعبیه شده است.

کف کاذب مخابرات

 کف کاذب در اتاق های سوئیچینگ

  • تهویه مناسب در فضای سوئیچینگ بسیار لازم است. دستگاه ها و تجهیزات دائم در حال کار هستند و گرمای بسیاری تولید میکنند که برای طول عمر و کارکرد تجهیزات مناسب نیست. (https://www.saasgenius.com/) و بنابراین استفاده از سیستم خنک کننده در زیر کف کاذب بسیار کمک کننده است. با استفاده از پانل های پانچدار و دارای دریچه تهویه هم می توان این هوای خنک را به تجهیزات رساند تا از گرم شدن آنها جلوگیری شود.
    فضایی که زیر کف کاذب ایجاد می شـود علاوه بر اینکه میـتواند برای قراردادن سینی کابل استفاده شـود. برای این سیستم های خنک کننده و کلا تهویه هم ناسب است علاوه بر اینکه دسترسی به آنها برای تعمیرات هم بسیار ساده خواهد بود.

  • تجهیزات و کابل هایی که زیر کف کاذب قرار میکیرند حتما نیاز به بررسی در برخی مواقع و نیاز به تعمیرات و نگهداری خواهند داشت. و قرارگیری آنها باید به نوعی باشند که دسترسی به آنها برای پشتیبانی و تعمیرات احتمالی راحت باشد. در خصوص استفاده از کف کاذب ، با توجه به راحتی دسترسی با برداشتن فقط یک پانل در نقطه مورد نظر،تجهیزات زیرکف در دسترس هستند. و قطعا نسبت به استفاده از سقف کاذب بسیار ساده تر است ، چون دسترسی به سقف به راحتی کف نیست.

کف کاذب مخابرات

مزایای استفاده از کف کاذب 

  • بار الکتریکی که از دستگاه ها ایجاد می شود برای طول عمر و کارکرد مفید تجهیزات مخابراتی بسیار مضر است. در فضاهایی این چنینی که بار الکتریکی در فضا و بخصوص کف وجود دارد، باید راهی برای برطرف کردن آن باشد. در غیر این صورت علاوه بر کاهش عمر دستگاه ها ، امکان ایجاد جرقه و آتش سوزی می باشد.
    استفاده از کف کاذب به دلیل استراکچر و پایه های آن که به زمین متصل شـده است. به طور اتوماتیک عملیات ارت را انجام می دهد که برای تخلیه بار الکتریکی بسیار خوب است و البته استفاده از روکش نهایی بر روی پانل های کف کاذب که می تواند از نوع آنتی استاتیک و یا کانداکتیو باشد هم در کنترل این بار الکتریکی نقش بسیار عمده ای دارد.
  • یکی از مسائلی که این روزها بسیار مورد توجه طراحان و معماران می باشد ، کنترل آتش در ساختمان ها بخصوص ساختمان های اداری تجاری و مراکز مخابراتی و تجهیزات است. استفاده از کف کاذب با توجه به انواع آن از نظر متریال و همچنین باتوجه به نوع روکش نهایی مورد استفاده، می تواند به این امر کمک کند.
    در صورت بروز احتمالی آتش در ساختمان و اتاق ها، این آتش می تواند توسط کف کاذب کنترل شود. و بطور عمده کف کاذب می تواند از گسترش آتش جلوگیری کند. در صورت بروز آتش اگر گستـرش آن به اتاق های مجاور کنترل شـود ، زمان برای رسیـدن نیروهای امداد و کنترل آتش فراهم می شـود و در نتیجه خسارت های احتمالی هم کاهش خواهـد داشـت.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران