جستجو...

کف کاذب اتاق سرور

چرا باید در اتاق سرور از کف کاذب استفاده کرد؟

کف کاذب یک شاخصه استاندارد در طراحی اتاق سرور یا مرکز داده است. کف های کاذب مزایای زیادی از جمله یک رویکرد ماژولار و انعطاف پذیر برای نحوه تغذیه، خنک کردن و حتی قرار دادن تجهیزات در فضای IT را به ارمغان می آورند. این سازه شامل یک پانل است که روی مجموعه ای از چهار پایه قرار می گیرد که آن ها نیز به نوبه خود به یک سطح بتنی ثابت می شوند. نتیجه یک کف ساختاری مرتفع است که بخش های IT از جمله کابینت سرور (Rack)، سیستم های UPS و سیستم های خنک کننده روی آن قرار می گیرد.

کف کاذب اتاق سرور
هنگام تصمیم گیری برای قراردادن اجزا روی کف کاذب، باید به دسترسی، نگهداری و بارگذاری های نقطه ای (وزن) توجه شـود. یک کابینت سرور معمولی(Rack) می‌تواند تا 300 کیلوگرم وزن داشتـه باشـد، برای وزن های سنگین تر ممکن است لازم باشـد یک صفحه پخش‌کننده در نظر گرفتـه شـود. یا حتی برخی از پانل های کف را برداشـته و یک شاسی ساختـه شـود. متداول ترین مورد استفاده کف کاذب در اتاق سرور است که بر اساس استفاده از پانل های استاندارد کف و پایه های فلزی می باشد.

کف کاذب اتاق سرور

بارگذاری روی پانل کف

از قاپک برای بلند کردن و جابجایی یک پانل کف استفاده می شـود. و می‍توان از دو قاپک برای اضافه کردن و چسبـاندن آن به سایر پانل های کف استفاده کرد. پانل های کف کاذب اتاق سرور بر اساس فاکتورهای زیادی از جمله بارهای متمرکز و بارهای توزیع یکنواختی که برای پشتیبانی طراحی شـده اند. به ترتیب از درجه بسیار سنگین، سنگین، متوسط و سبک درجه بندی می شـوند. بارگذاری روی پانل کف بر حسب کیلو نیوتن (kN) برای بارهای متمرکز و برای بارهای توزیع یکنواخت بر حسب N/m اندازه گیری می شـود.
در اتاق سرور یا مرکزداده، پانل ها دارای کفپوش آنتی استاتیک هستند. برای محیط های غیر از IT، این کفپوش ها می توانند شاملPVC، HPL، سنگ، سرامیک، موکت و … باشد. یکی دیگر از نکات کلیدی که باید در مورد پانل های کف مورد توجه قرار گیرد، قابلیت های صوتی و ضد حریق آنها است. پانل های کف باید حداقل 25 سال عمر داشته باشند و طول عمر اجزای آن 50 سال باشد.

کف کاذب اتاق سرور

ابعاد و اندازه

به لحاظ طراحی، یک پانل استاندارد اتاق سرور 600×600 میلی متر است و ارتفاع پایه ها از 70 تا 1200 میلی متر است. هنگامی که پایه های بلندتر از 600 میلی متر نصب می شوند، استفاده از بادبند و گیره نیز برای ایجاد ثبات جانبی بیشتر رایج است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در حالت ایده آل ناحیه زیرسازی باید نسبتاً شفاف باشد تا امکان مسیریابی آسان برای کابل ها (برق و شبکه) و خنک کننده فراهم شود.

کف کاذب اتاق سرور

جدا از سیستم کف، در طراحی کلی اتاق سرور نیز مهم است که اطمینان حاصل شود که خود اتاق خشک و ضد آب باشد. تا امکان کنترل رطوبت و دمای هوا میسر شود. در حالت ایده آل رطوبت باید کمتر از 75 درصد و دمای اتاق بیشتر از 25 درجه سانتیگراد نباشد. همچنین کف زیرین باید مسطح، پایدار، تمیز و درزگیری شـده باشـد تا از ایجاد گرد و غبار و گردش آن به داخل اتاق از طریق سیستم تهویه مطبوع جلوگیری شـود. به طور کلی یک سیستم کف کاذب باید استاندارد EN 12825را داشتـه باشـد.

بنابراین، مزایای کف کاذب چیست؟

برای اتاق سرور و مرکز داده (دیتا سنتر) چندین مزیّت وجود دارد. ناحیه خالی زیر کف، فضایی را فراهم می کنـد که از طریق آن میتوان زیرساخت اتاق سرور، کابل کشی و لوله کشی شامل: سیم کشی برق، سیم کشی کابل های مخابرات، سیم کشی امنیتی و اجزای سیستم تهویه مطبوع را از طریق آن مسیریابی کرد. استفاده از پانل های کف با اندازه‌های استاندارد، کار چیدمان اتاق، جابجایی یا اضافه کردن تجهیزات در آینده را آسان‌تر می‌کند. پانل ها را میتوان به راحتی بلند کرد تا به اتصالات زیر کف دسترسی پیدا کرد همچنین میتوان پانل های اضافی را به قسمت دیگری از ساختمان اتاق سرور اضافه یا منتقل کرد.

کف کاذب اتاق سرور
هنگام طراحی اتاق سرور باید هم به میزان جریان هوای موجود در سطح بالا و جریان هوا در زیرسازی کف توجه شود. کانال هوای تعبیه شـده در زیر کف باید با تغییرات فشار هوا (فشار تفاضلی) و با نشتی محدود یا عدم نشتی در اتصالات پانل مناسب باشـد. این موارد عوامل مهمی در طراحی کلی و کیفیت نصـب کف و درجه فشـار psa) 35-25 بالا یا pas 15-7 پایین) سیستم تهویه مطبوع نصب شـده هستند. در یک محیط تهویه مطبوع با فشار بالا، نئوپرن- نوعی لاستیک مقاوم در برابر گرما و سرما – یا واشرهای مشابه را می توان در لبه پانل های کف نصب کرد تا درزگیری بطور مناسبی صورت پذیرد. جریان هوا از کف به فضای اتاق معمولاً از طریق پانل‌های کف دریچه‌دار مدیریت می‌شود. (evercoach.com)

تجهیزات اتاق سرور

بیشتر تجهیزاتی که بر روی کف کاذب قرار می‌گیرند، ساکن هستند و به ندرت جابه‌جا می‌شوند مگر در مواردی که تعویض آن ها مد نظر باشد. سیستم های UPS و کابینت های سرور نمونه های معمولی از سیستم های سخت افزاری هستند که در داخل اتاق سرور قرار می گیرند. قراردادن آنها در سطحی که کف کاذب نصب شـده است باید با برنامه ریزی دقیقی مدیریت شـود. در صورت لزوم، ممکن است با توجه به وزن و اندازه تجهیزات برای بلند کردن و قراردادن آن ها، یک شرکت لجستیک تخصصی با تجهیزات بالابر مورد نیاز باشـد. به خصوص اگر یک پایه یا پله بر روی کف کاذب وجود داشتـه باشـد.

افزودن تجهیزات به یک اتاق سرور ممکن است نسبت به یک مرکز داده جدید نیاز به کار بیشتری داشتـه باشـد. با گذشت زمان، طراحی تجهیزات و فناوری به طور کلی ارتقا می‌یابد و اندازه آن ها کاهش می‌یابد در حالی که مصرف برق افزایش می‌یابد. محاسبات ابری و محیط‌های سرور مجازی‌سازی شده می‌توانند تعداد سرورها و کابینت‌های سرور مورد نیاز را کاهش دهند. اما مصرف برق هر کابینت سرور از 3 کیلووات به 5 کیلووات افزایش می یابد. برای مثال سیستم‌ UPS با یک سیستم UPS کوچک‌تر اما متمرکز جایگزین می شود که در کف کاذب قرار می‌گیرد. در هر صورت، طراحی کلی نقشه برق اتاق سرور ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشد و کابل‌های برق زیر کف برای چیدمان تغییر مسیر دهند.

کف کاذب اتاق سرور

برخی از سخت افزارها برای قرار گرفتـن بر روی کف کاذب ممکن است چرخک داشتـه باشـند. این چرخ های کوچک وزن کل را روی چهار نقطه متمرکز می کنند. (با فرض اینکه هر یک از چهار چرخ در هر گوشه قرار گیرد). قبل از نصب، بارگذاری نقطه ای باید بر حسب کیلوگرم بر متر مربع اندازه گیری شود. و پیشنهاد می شود ترجیحاً توسط یک مهندس سازه بررسی شود. در صورت لزوم، همانطور که ذکر شد، باید از یک صفحه پخش کننده هدفمند برای توزیع وزن سیستم های سنگین تر روی منطقه وسیع تر و ترجیحاً روی هشت یا تعداد بیشتری از پانل های کف استفاده شود.

اندازه استاندارد پانل

کف کاذب یک جزء مشترک برای اتاق سرور یا مرکز داده است و مزایای زیادی را به ارمغان می آورد. استفاده از اندازه استاندارد پانل کف (600×600 میلی‌متر) چیدمان فضا را با کابینت‌های سرور نصب شـده در ردیف‌های خاص و سیستم‌های تهویه مطبوع که به صورت استراتژیک برای پشتیبانی از چیدمان راهروهای گرم/سرد قرار می‌گیـرند، آسان‌تر می‌کنـد. سیستم کف سازی که به خوبی ساختـه شـده است نه تنها باید به مدیریت کابل (برق و شبکه) کمک کند. بلکه باید فضای خالی مناسبی را برای توزیع هوای خنک در فضای راهروی سرد ایجاد کند.
در فضای زیرسازی کف کاذب که به درستی درزگیری شـده و مسیریابی شـده، جریان هوا را می تـوان به کارآمدترین روش ترمودینامیکی مدیریت کرد. که به نوبه خود منجر به بهبود مدیریت انرژی و کاهش هزینه های برق می شـود علاوه بر این ماندگاری تجهیزات را افزایش می دهد.

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران