جستجو...

کفپوش همگن در برابر کفپوش ناهمگن

کفپوش همگن در برابر کفپوش ناهمگن
(Homogeneous Vs. Heterogeneous)

در سال های اخیر، کفپوش وینیل بسیار محبوب شـده است. کاشی یا پانل های وینیل در منازل، صنایع، مدارس و حتی کفپوش های ورزشی و اتوبوس استفاده می شوند زیرا کفپوش وینیل یکی از بادوام ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه های کفپوش موجود در بازار است.
کفپوش وینیل به کفپوش تولید شـده با مواد پی وی سی اطلاق می شـود. به طور خاص، با استفاده از پلی وینیل کلراید و رزین کوپلیمر آن به عنوان ماده اولیه اصلی، افزودن پرکننده‌ها، نرم‌کننده‌ها، تثبیت‌کننده‌ها، رنگ دهنده‌ها و سایر مواد کمکی بر روی بستر پیوسته ورق از طریق فرآیند پوشش دهی یا کلندرینگ تولید می‌شود. از نظر ساختاری دو نوع رایج کفپوش وینیل شامل کفپوش وینیل همگن و کفپوش وینیل ناهمگن می باشند که در این مقاله به تفاوت آن ها با یکدیگر می پردازیم.

کفپوش وینیل همگن

همگن به معنای یک لایه واحد ساختـه شـده از یک چیز است. از بالا، وسط و پایین یکسان به نظر می رسد. بگذارید یک مثال ملموس بزنیم، به یک استیک یا یک سیب زمینی فکر کنید از بالا یا پایین یکسان به نظر می رسد، و حتی اگر آن را برش دهید، در کل یکسان به نظر می رسد. حالا که با مفهوم همگن آشنا شدید به کفپوش وینیل همگن می پردازیم.
از نظر ساختاری، کفپوش همگن، کفپوش تک لایه است. این نوع کفپوش وینیل باعث شادابی و عمق رنگ بیشتری می شود. یک ورق کفپوش وینیل همگن از مواد پی وی سی با رنگ های مختلف و با فرآیند خاصی ساخته مـی شـود همچنین یک الگوی واحد دارد.
لازم به ذکر است که مکانیسم تشکیل الگو در صورت همگن بودن، دشوارتر و فرآیند تولید آن پیچیده تر است. کفپوش همکن فقط دو نوع الگوی کف دارد: الگوهای جهت دار و الگوهای غیر جهت دار و کل فرایند تولید کفپوش همگن به شدت یکنواختی رنگ و تفاوت رنگ آن بستگی دارد.
همانطور که اشـاره کردیم رول کفپوش پی وی سی همگن از سطح کف کاذب تا ضخامت آن از مواد با کیفیت یکسان ساختـه شـده است. همانطور که از نامش پیداست، همگن به معنای تک است.

کفپوش همگن

کفپوش وینیل ناهمگن

ناهمگن به معنای لایه ای یا چند نوع است. در این نوع محصول، هر یک از لایه ها کمی متفاوت به نظر می رسند. یک لایه پشتی، یک لایه هسته پوشش داده شده، و یک لایه سایش در بالا وجود دارد. برای کمک به یادآوری، به یک ساندویچ همبرگر یا یک کیک لایه ای فکر کنید. وقتی از بالا به آن نگاه می‌کنید، یک چیز به نظر می‌رسد، اما وقتی یک مقطع را برش می‌دهید و به آن نگاه می‌کنید، لایه‌های متمایز و متعددی را می‌بینید که در آن هر لایه هدف متفاوتی را دنبال می‌کند.
این نوع کفپوش وینیل به دلیل دارا بودن پنج لایه مختلف از بالا به پایین با فرآیند خاصی ساخته می شـود. پنج لایه کفپوش PVC ناهمگن عبارتند از:لایه پوشش UV لایه سایش،لایه الیاف، شیشه، لایه چاپ و لایه پشتی فوم. بنابراین از آنجایی که ورق کفپوش وینیل ناهمگن ساختاری چند لایه است، لایه چاپ شـده آن رنگ های مختلف را تنظیم می کند. با توجه به توضیحات فوق بدیهی است که کفپوش وینیل ناهمگن در مقایسه با کفپوش وینیل همگن دارای انتخاب رنگ و طراحی بیشتر است. لایه چاپی کفپوش وینیل ناهمگن رنگ و نقش کفپوش را تغییر می دهد. تنوع رنگ کفپوش ها عبارتند از دانه چوب، دانه فرش، دانه سنگ و انواع دیگر نقش ها.

جاذب صدا

باید بگوییم کفپوش های ناهمگن و همگن فتح ایران در جذب صدا و کاهش صدا ( نویز) بسیار خوب عمل می کنند زیرا هر دو کفپوش از نوع وینیل هستند. اما از آنجایی که کف وینیل ناهمگن به دلیل دارا بودن لایه ای از الیاف شیشه، لایه فوم دار و لایه پشتی ساختار این محصول باعث جذب صدای بی نظیری می شود و اثر جذب صدا آن بسیار بهتر از کفپوش همگن است.

مقاوم در برابر حریق

هر دو کفپوش وینیل ورق همگن و ناهمگن در مقاومت در برابر آتش بسیار خوب عمل می کنند. اما همانند مقاومت در برابر سایش، از آنجایی که کفپوش همگن از بالا تا پایین دارای ساختار یکسانی هستند، بنابراین در صورت بروز آتش سوزی، عملکرد آن بهتر و طولانی تر خواهد بود.

مقاومت در برابر تورفتگی

از آنجایی که کف وینیل همگن از بالا تا پایین از یک لایه تشکیل شـده است و تراکم بیشتری دارد بنابراین عملکرد ضد فرورفتگی آن نیز بهتر است.

مقاومت سایشی

هر دو کفپوش وینیل همگن و ناهمگن از نظر مقاومت در برابر سایش عملکرد بسیار خوبی دارند. اما از آنجایی که کفپوش های همگن از بالا تا پایین دارای ساختار یکسانی هستند و همچنین می توان گفت که لایه سایش از بالا به پایین است در نتیجه قطعا ضخیم تر از کفپوش های وینیل ناهمگن است. بنابراین کفپوش وینیل همگن از نظر مقاومت در برابر سایش بهتر است، این مزیت اصلی کفپوش وینیل ورق همگن است.

عملکرد تعمیر خراش

از آنجایی که کف همگن یک سازه تک لایه است. این ویژگی باعث می شود که قابل بازسازی و تعمیر باشد.
خراش های جزئی آن را می توان با یک آسیاب براق کرد، جلا داد، تعمیر کرد و به عنوان نو دوباره واکس زد و در نتیجه عمر مفید آن طولانی تر است. اما در مورد کفپوش ناهمگن نمی توان این کار را انجام داد.

کاربری

کفپوش وینیل همگن انتخاب فوق العاده بادوامی است و برای مناطقی که در آن تردد زیادی صورت می پذیرد ایده‌آل است به عنوان مثال، بیمارستان ها، موسسات آموزشی، سیستم های مراقبت های بهداشتی و غیره. کفپوش وینیل ناهمگن از چندین لایه تشکیل شـده است. همچنین می تواند انتقال صدا را کاهش دهد و ضربه ها را جذب کند. مناسب برای فضاهای کوچک مانند ادارات و منازل.

مقایسه کفپوش همگن و ناهمگن

کفپوش همگن و ناهمگن

مقالات مرتبط

نظرات کاربران