جستجو...

کف کاذب با روکش HPL چیست؟

کف های کاذب انواع مختلفی دارند و هر کدام از این مدل ها نهایتا با داشتن روکش تکمیل می شود . روکش های کف کاذب انواع مختلفی دارد و اصولا از هر نوع روکشی که مناسب کف باشد بر روی پانل های کف کاذب می توان استفاده کرد.این روکش های نهایی می توانند انواع و جنس های مختلفی داشته باشند و علاوه بر طرح و رنگ و زیبایی آنها نکات بسیاری در این خصوص اهمیت دارد.

بطور مثال میتوان به این نکته اشاره کرد که نوع روکش و خاصیتی که باید داشته باشد بر اساس نیاز مشتری و کاربری پروژه تعیین می شود. هر نوع روکشی خاصیت مخصوص به خود را دارد و مناسب محیط های مختلف می باشد.

بعنوان نمونه ، برای محیط های بیمارستانی باید از نوع روکش های مخصوص clean room استفاده شود که ضد باکتری می باشد. محیط های آزمایشگاهی نوع روکش های ضد باکتری و ضد اسیدی و مواد شیمیایی است و عموما این نوع روکش ها نوع PVC  یا HPL می باشد.

اتاق های برق ، دیتا سنتر ها ، اتاق های سرور ، سویچینگ های مخابرات و کلیه اتاق هایی که تجهیزات الکترونیکی در آن می باشد باید از نوع روکش های آنتی استاتیک و یا کانداکتیو باشد که الکتریسیته ساکن ایجاد شده از دستگاه ها و تجهیزات از طریق آن کنترل شود تا هم صدمه ای به افراد حاضر در محیط نرساند و هم برای تجهیزات امن باشد و عمر مفید آنها حفظ شود.

برای پروژه های اداری ، تجاری اصولا زیبایی و کارآمدی کفپوش بسیار مهم است ، و بر اساس سلیقه و نظر کارفرما می توان از انواع سنگ و سرامیک ، موکت ، HPL و PVC ، لمینیت و انواع دیگر روکش استفاده کرد .علاوه بر زیبایی روکش برای این نوع پروژه ها ، این مساله هم مهم است که با توجه به ترافیک رفت و آمد در این محیط ها از روکشی استفاده شود که عمر مفیدی در این خصوص داشته باشد.

روکشHPL یا همان High Pressure Laminate  به معنی “لمینیت تهیه شده تحت فشار بالا”یکی از انواع روکش هایی است که به عنوان کفپوش استفاده می شود و بخصوص در صنعت کف کاذب بسیار کاربرد دارد و برای روکش نهایی پانل ها قابل استفاده است. این ورق ها دوام بالایی دارند و بخصوص در مقابل رطوبت ، سایش و حرارت مقاوم هستند.

روکش اچ پی ال در واقع تهیه شده از ورق‌هایی با روکش‌های مختلف است که از ترکیب لایه‌های سلولوزی و رزین‌های فنولیک تولید می‌شوند. این روکش‌ها پس از قرار گرفتن در دمای بالای ۱۴۵ درجه سانتی‌گراد و تحت فشار ۳۰۰ بار، به صفحاتی محکم و مقاوم تبدیل می‌شوند که در صنایع گوناگون قابل استفاده هستند . منظور از (HPL) نیز همین است.

HPL

اینکه صفحات لمینیت در فشار و دمای بالای ایجاد می‌شوند ، پس از قرار گرفتن تحت فشار و دما، لایه‌های رنگی و طرح‌های ملامینه روی سطح آن را می‌پوشانند که بعنوان زیبایی آن می باشد. مقاومت بالای مواد شیمیایی، دوام و چسبندگی آن‌ها، پیوندی بسیار قوی و ناگسستنی بین لایه‌های آن ایجاد می‌کند.

HPL

تقاضا برای استفاده از روکش HPL بر روی کف کاذب عموما بسیار بالا است . این نوع روکش ها در همه جای دنیا یافت می شود و البته بهتر است در نواحی با رطوبت بسیار بالا کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

این روکش ها با استفاده از چسب مخصوص به خود و در محیط کارخانه و در جریان تولید باید روی پانل کف کاذب چسبانده شود و با استفاده از پروسه خاص خود و دستگاه های پرس بر روی پانل محکم می شود و دور تا دور پانل هم زهوار قرار گرفته که از لبه های روکش و پانل محافظت می کند. روکش های HPL جهت استفاده روی پانل های کف کاذب دارای رنگ ها و طرح های گوناگون می باشد که طبق سلیقه و درخواست کارفرما انتخاب می شود.

HPL

به دلیل خشک بودن HPL ، این نوع روکش بصورت تکه ای و در ابعاد مختلف برش خورده و مورد استفاده قرار میگیرد ونهایتا در کارخانه تولید کننده کف کاذب ، به سایز پانل ها برش خورده و مورد استفاده قرار میگیرد.

تمیز کردن روکش HPL دستورالعمل مخصوص به خود را دارد. اصولا تولید کننده خود کفپوش ، راهنمای خاصی برای تمیز کردن و نگهداری دارند که در زمان تامین روکش مورد نظر باید از تولید کننده دریافت شود.

روکش های HPL در انواع پروژه هایی که از کف کاذب استفاده میکنند قابل استفاده است ، ولی بطور خاص و بیشتر از این نوع روکش در پروژه های دستا سنتر ، اتاق سرور و اتاق برق استفاده شده که البته باید از نوعی استفاده شود که خاصیت آنتی استاتیک و یا کانداکتیو داشته باشد تا به عبور و حذف الکتریسیته ساکن در فضا کمک کند تا از خراب شدن و آسیب به دستگاهها جلوگیری شود و عمر مفید تجهیزات حفظ شود.

HPL

البته آنتی باکتریال، آنتی الکترواستاتیک و قابل شست و شو بودن این روکش‌ها، آن‌ها را گزینه‌های مناسبی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است.

بطور کلی می توان گفت که روکش های HPL با خاصیت ها و ویژگی های مختلفی تولید می شودند که هر کدام از آنها مناسب استفاده روکی کف کاذب در پروژه های مختلف می باشد و با توجه به کاربری پروژه و ویژگی مورد نیاز آن انتخاب می شود.

HPL

با توجه به متغیر بودن نرخ این نوع روکش ها که البته عمدتا وارداتی هستند ، در صورت نیاز به سفارش کف کاذب با روکش HPL باید در همان زمان مورد نظر پروژه ، جهت دریافت قیمت از تولید کننده کف کاذب اقدام شود.

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران