جستجو...

کاربرد کف کاذب در اتاق برق

اتاق برق از مراکز مهم هر مجموعه و سازمانی می باشد که به دلیل قرارگیری تجهیزات الکتریکی در اتاق ، زیرساخت و نحوه ساخت آن در عملکرد برق ساختمان بسیار مهم است. تجهیزات اتاق برق بطور کامل به صورت محافظت شده اجرا می شود و چیدمان‌های مخصوصی باید برای این کار درنظر گرفته می‌شود . اندازه‌ آن معمولاً متناسب با اندازه‌ی ساختمان است. بنابراین، یک ساختمان بزرگ‌تر ممکن است یک اتاق بزرگ را در خود جای دهد؛ در حالی که ساختمان‌های کوچکتر، حاوی اتاق‌های برقی کوچک‌تر هستند.
مهندسان برق باید با مهندسان مکانیک، معماران، مهندسان سازه و سایر افراد دخیل در طراحی اتاق‌های برق هماهنگ باشند. بیشتر اتاق‌های برق از راهروهای وسیع باز یا راهروهایی با تجهیزات الکتریکی واقعی که به طور ایمن بر روی دیوارها محکم شده‌اند، برخوردار هستند. این منطقه در حالت ایده آل باید به خوبی روشن باشد تا بهترین دسترسی به کنترل‌های سیستم الکتریکی را ایجاد نماید. مکانیسم‌های مقاوم در برابر آتش نیز اغلب در اتاق‌ها قرار می‌گیرند تا حداکثر ایمنی فراهم گردد. بنابراین داشتن تهویه مناسب و چیدمان مناسب بسیار در این اتاق ها مهم است که با استفاده از کف کاذب این امر ممکن می شود. کف کاذب اتاق برق امکاناتی برای این اتاق ها ایجاد می کند که در زیر می توان به برخی از آنها اشاره کرد:

کف کاذب اتاق برق

تهویه مناسب با استفاده از کف کاذب

وجود تجهیزات الکتریکی و دستگاه ها در تعداد بالا و در کنار هم و کار کردن دائمی این تجهیزات همگی با هم باعث ایجاد گرما در محیط می شود که البته این گرما برای تجهیزات الکترونیکی و عمر مفید آنها مشکل ساز خواهد بود و می بایست کنترل شود. در نتیجه باید از تهویه مناسب در این فضا استفاده شود .استفاده از کف کاذب اتاق برق و فضای ایجاد شده در زیر آن کمک کننده است و فضای مناسبی در اختیار می دهد که با قرار دادن تجهیزات خنک کننده می تواند این مشکل را برطرف کند. برای این فضا که نیاز به خنک شدن دارد ، علاوه بر سیستم تهویه و خنک کننده زیر کف ، باید از پانل هایی استفاده شود که به گردش هوای خنک کمک کند. معمولا در بین راهروهای بین تجهیزات از سیتم هایی کمک میگیرند که به اصطلاح راهروی سرد ایجاد می کند. در این راهرو ها و جلوی دستگاه ها می بایست از پانل های مشبک و یا دارای دریچه استفاده شود که کمک به گردش هوا داشته باشد.

کف کاذب اتاق برق

بیشتر بخوانید: دلایل استفاده از کف کاذب

 

چیدمان منعطف

طراح داخلی میتواند با استفاده از کف کاذب اتاق برق چیدمان درستی برای تجهیزات داشته باشد و حتی امکان تغییر چیدمان را هم در آینده خواهد داشت . پانل های کف کاذب مورد استفاده در فضای اتاق ممکن است برخی ساده و برخی دیگر پانچدار و یا ، دارای جای عبور کابل و یا جعبه پریز باشند ، که به همین دلیل و با توجه به امکان برداشتن و جابجایی راحت ، میتوان به آسانی در فضا تغییر چیدمان و دکور ایجاد کرد.

کف کاذب اتاق برق

جمع آوری و نظم دهی به کابل ها

وجود تجهیزات زیاد برابر است با وجود سیم و کابل های متعدد که می بایست برای نگهداری بهتر ، بصورت منظم و مشخص کنار یکدیگر قرار بگیرند . فضای خالی زیر کف کاذب امکان قرار دادن سینی کابل را فراهم می کند که در نتیجه کابل ها در دسته بندی های مشخص می توانند درون سیسنی کابل جای بگیرند و در نتیجه نگهداری و بررسی آن ها آسان تر خواهد بود.
در این فضا همچنین میتوان از پانل هایی استفاده کرد که دارای جای عبور کابل هستند و یا در نقاط لازم از پانل هایی استفاده شود که جعبه پریز دارند و درون آنها علاوه بر پریز برق ، سوکت های تلفن و یا سوکت های مورد نیاز آن فضا تعبیه شده است.

کف کاذب اتاق برق

امکان دسترسی راحت تر به تجهیزات

تجهیزات و کابل هایی که زیر کف کاذب قرار میکیرند باید به نوعی باشند که دسترسی به آنها برای پشتیبانی و تعمیرات احتمالی راحت باشد. در خصوص استفاده از کف کاذب ، به راحتی و با برداشتن پانل ها،تجهیزات زیرکف در دسترس هستند و قطعا نسبت به استفاده از سقف کاذب این امر بسیار بسیار راحت تر می باشد و در نتیجه عیب یابی و پشتیبانی آنها هم ساده تر خواهد بود.

کف کاذب اتاق برق

کنترل بار الکتریکی

در فضاهایی مانند اتاق های برق که بار الکتریکی در فضا و بخصوص کف وجود دارد، باید راهی برای برطرف کردن آن باشد ، در غیر این صورت علاوه بر کاهش عمر دستگاه ها ، امکان ایجاد جرقه و آتش سوزی می باشد.
استفاده از کف کاذب به دلیل استراکچر و پایه های آن ، به طور اتوماتیک عملیات ارت انجام می شود و البته استفاده از روکش نهایی از نوع آنتی استاتیک و یا کانداکتیو می تواند در کنترل بار الکتریکی نقش داشته باشد.

کف کاذب اتاق برق

کنترل آتش

یکی از مسائلی که این روزها بسیار مورد توجه طراحان و معماران می باشد ، کنترل آتش در ساختمان ها بخصوص ساختمان های اداری تجاری است . استفاده از کف کاذب با توجه به انواع آن از نظر متریال و همچنین باتوجه به نوع روکش نهایی مورد استفاده ، می تواند به این امر کمک کند.
در صورت بروز احتمالی آتش در ساختمان و اتاق ها ، این آتش می تواند توسط کف کاذب کنترل شود و بطور عمده کف کاذب می تواند از گسترش آتش جلوگیری کند. در صورت بروز آتش اگر گسترش آن به اتاق های مجاور کنترل شود ، زمان برای رسیدن نیروهای امداد و کنترل آتش فراهم می شود و در نتیجه خسارت های احتمالی هم کاهش خواهد داشت.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران